de eerste dagen na de opening - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jack luitjes - WaarBenJij.nu de eerste dagen na de opening - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jack luitjes - WaarBenJij.nu

de eerste dagen na de opening

Door: jackluitjes

Blijf op de hoogte en volg jack

15 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Donderdag.
Tweede openingsdag de stres is wat verminderd maar nu nog de mensen leren hoe het in zijn werk moet gaan , er zijn nog een hoop dingen die ze moeten leren, het presenteren van producten ,het bedienen van de klanten ect.
Vrijdag .
Op gestart met wat we ze gister hebben bijgebracht , dat wordt nog een zware klus, s’avond s zijn we uitgenodigd om te gaan uit eten uit eten met Pim, Johan, Ivo , Andrew en Montano.
Zaterdag,
Het weer is erg Hollands ,18 graden en regen , dit zijn ze niet gewend hier ,zo koud en nat.
Zondag.
Weer regen met af en toe de zon , ook nu weer 18 graden. En het blijft mooi om te zien al die brommers (50/60 stuks)op een kruis punt , zodra het kan stuiven ze voor de auto’s uit het kruis punt over.
Ook nu weer verteld dat de bakkers naar de dames van de winkel moeten luisteren , nou dit heeft veel te weeg gebracht, ze zijn niet gewend om naar vrouwen te luisteren.
Tijdens mijn bezoek aan een winkel hoor ik twee mensen Nederlands praten ,stap er op af zijn het een moeder en zoon die uit hoorn komen , de zoon heeft zijn verblijf hier in Oeganda met zijn Oegandese vriendin en moeder is hier voor drie weken op vakantie.
Maandag.
Met in het achterhoofd eerste deun half weg (kermis Ursem )sta ik om 7.00 uur in de bakkerij om samen met Theo de mensen aan het werk te zetten , ze hebben geen benul hoe ze moeten beginnen, staan te hangen en kijken doelloos voor zich uit, na opdrachten van ons zijn ze met een beetje protest gestart ,ook bij de croissant gestart maar Mustafa weet tenminste wel wat hij moet doen en het gaat het hem redelijk goed af , vandaag hem een begeleidt hoe hij de croissantelijn moet bedienen.
Bij brood heeft John zijn handen vol aan de vulling van zijn samosa’s en pieter met de cake , 11 taartvormen , 12 grote en 4 kleine boeren cake , 84 kleine cakejes en 38 muffins. Productie maken zijn ze niet gewend ze staan te wachten dat de het ene soort klaar is met bakken en gaan dan pas beginnen met de volgende soort. Logische dat ze meer dan 12 uur er werk aan hebben.
Dinsdag.
Vandaag gestart bij de croissants konden weinig doen er was geen stroom , koffie gaan drinken boven in de winkel waar in de tussentijd een aanrijding had plaats gevonden, chauffeur van de taxi zette het op een lopen wou er niets mee te maken hebben ;-) saussijzen broodjes gemaakt , maar het gehakt had geen lekkere smaak na het bakken , alles kunnen we vernietigen John en Mustafa zijn de samosa’s aan het maken waar ze de hele dag werk mee hebben.
Bij de winkel brood zijn we zeer on tevreden over de cake het ene soort te donker de andere is gort droog , de ene smoes na de andere kwam als we vroegen hoe het gekomen was, ze zijn met zijn tweeën en geven elkaar de schuld. Stelletje …….ook het excuus dat ze niet wisten hoe de inschiet oven werkte kon er bij mij niet in , ik heb het ze zelf uitgelegd.
Ook weer de meiden van de winkel laten zien hoe je een product moet presenteren voor de verkoop. Maar aan de houding van de winkel meisjes moet ook nog gewerkt worden. De bakkers willen nog steeds niet luisteren naar de winkel meisjes als die vragen om croissants, chicken pei, saussijzen broodjes, want vrouwen hebben het niet voor het zeggen hier in Afrika, nou daar zal wel verandering in moeten komen. Zo kan ik/wij niet werken als ze meer omzet willen hebben in de winkel. En zo zijn we er na vandaag zeker van dat het geen bakkers zijn, maar dat het ze een kunstje is geleerd en niet zelf kunnen nadenken , dit geld ook voor de winkel dames die je ze alles moet vertellen. Vanavond zitten we weer bij kaars licht een beetje recepten te zoeken voor muffins ,scones en koekjes .

• 15 Juni 2011 - 12:05

Ron Kaandorp:

Goed verhaal Jack,
    Enneh over de kermis: Alles is hier goed gegaan. Top Ponton feest.
    En je huis staat er nog exact zoals je het achterliet.

Gr. Ron

• 18 Juni 2011 - 09:05

Henk En Monique:

Jack,
    we dachten we gaan Jack eens opzoeken op internet. en we hebben je gevonden. leuke verslagen schrijf je. Ja wij hebben net de Kermis achter de rug, zoals je misschien had gehoord, goed geslaagd. Je ouders zijn nu lekker even op vakantie, we hadden je koelkast geleend, eerst even schoongemaakt, dus die kijg je schoon terug.
    het is hier slecht weer, harde wind veel regen
    wij wensen je succes daar en we schrijven