ouderwets bakken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jack luitjes - WaarBenJij.nu ouderwets bakken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jack luitjes - WaarBenJij.nu

ouderwets bakken

Door: jackluitjes

Blijf op de hoogte en volg jack

09 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Zondag 4 maart ’12
Na een onrustige nacht met veel regen en onweer toch maar om 8.00uur richting werk, John heeft weer lekker gewerkt met Patrick en alles ziet er ook goed uit, overdag is de tempratuur ongeveer 20 graden en het is bewolkt, vandaag om 20.00uur staan we voor de verandering weer in het donker te werken en de generator wil niet starten, na 45 minuten in het donker hou ik het voor gezien en ga naar huis.
Maandag / Dinsdag
Weer erg veel regen en de tempraturen zijn ook wat aan de lage kant 20 / 25 graden en het is bewolkt.in de nacht wordt ik nu wakker gehouden door de wilde honden die janken en vechten de hele nacht door, In de bakkerij gaat het redelijk Robert wordt flik aangespoord door Julius en John ook zei merken dat het veel scheelt als hij wat meer doet , Julius stuurt overdag ook Hussein aan kost moeite maar dan wordt er wel wat gedaan, verder gaat het goed ook lijkt het wel weer drukker te zijn dan vorige week,
woensdag 7 maart 2012
Stroom storing bij Hotloaf de derde fase ligt eruit. dus de machine’s werken niet , maar hier heeft Havoeka aan gewerkt en om 13.00uur draaide alles weer , een van de hoofdkabels naar de meterkast was door gebrand, om 11.00uur werd ik opgehaald door Heleen voor een tripje naar Fort portal om het personeel voor het restaurant brood te leren bakken.na een trip van 5 uur aangekomen eerst een rondleiding gehad van het huis naar de pizzaria en toen naar het hotel restaurant van hun, deze laatste zit nog in de verbouwing, een borreltje gedaan en in de pizzaria lekker gegeten de pizza wordt daar nog in een op hout gestookte oven gebakken, dit is ook de oven waar ik het brood in moet bakken.
Donderdag
Na een heerlijke nachtrust even van het ontbijt genoten en toen moest het echt gebeuren ipv.3 personen wilden 6 personen leren brood lmaken, ik kan je zeggen dat het voor mij ook even wennen was, ben wel gewend aan het opmaken met de hand maar het kneden met de hand daar moest ik even aan wennen ,(had ik in al geen 28 jaar gedaan ) maar dit ging redelijk goed af, En toen het bakken ,dat had ik nog nooit eerder is zo’n oven gedaan, ook dit gaf een resultaat wat ik niet voor mogelijk hield, en de jongens en de meiden waren heel enthousiast over het resultaat, nog even nagepraat , gedronken en wat gegeten in het restaurant en terug naar de overnachting.
Vrijdag
Ook deze ochtend om 8.00uur gestart, eerst de oven maar weer op gestookt want dat kost een hoop tijd voor die echt warm is, ieder zijn eigen deegjes laten afwegen en kneden om te kijken waar en wie vergissingen maken zetten en dan kom je er hier ook achter dat het werken met een digitale keuken weegschaal heel moeilijk is, het kneden van de degen gaat iets beter dan gister en ook het bepalen wanneer een deeg klaar was met kneden waren ze niet vergeten het opmaken van de broodjes en bolletjes ging niet verkeerd, resultaten zie foto’s, terug gegaan naar het restaurant waar we van een verlate lunch hebben genoten, verder genoten van het zonnetje de rust en de stilte onder het genot van een biertje en een beetje gekloot op de computer, na terug komst van Heleen en Michel weer lekker gegeten in het restaurant, nog even nagepraat en lekker naar bed.

• 09 Maart 2012 - 20:21

Renee:

Wat super leuk dat je daar naar toe bent kunnen gaan Jack! Voor hun heel leerzaam maar voor jou natuurlijk ook een bijzondere ervaring! Nu de dagen aftellen.. Tot gauw!

• 10 Maart 2012 - 07:25

Raimond:

Hiep hoi jack,

Wat leuk ouderwets brood maken, met de hand deegje kneden en dan ook nog eens in een takkenbos oven afbakken.
    Aan de foto's te zien mag je trots zijn op het resultaat, helemaal als je weet dat je nog nooit op deze manier brood hebt afgebakken.
    Spannend hoor die laatste dagen, je koffer alweer klaar staan voor je vertrek ?
    We spreken elkaar gauw weer.

• 11 Maart 2012 - 11:27

Oom Piet En Tante Jo:

Hallo Jack. Het zit er bijna op voor je, we hopen dat je met een goed gevoel kan terug keren. We hebben net je laatste verslag nog weer gelezen, het brood zag er allemaal prachtig uit, goed gedaan hoor.Onze koffers zijn gepakt en staan klaar om morgen naar Tenerifè te vliegen, en de jouwe om weer terug naar Holland te gaan, dat zal eerst wel weer wennen zijn. We wensen je een goede
    reis en een welkom thuis.
    Groetjes van ons.

• 11 Maart 2012 - 11:54

Familie Kuijper:

Leuke foto's en een mooi resultaat ligt erin bruin te bakken....nog even de laatste (Br)loodjes daar...alvast een goede reis naar huis ..opweg naar in het voorjaarsachtige Holland....groetjes, tot snel. Henk, Tinda, Wout en Joep

• 11 Maart 2012 - 17:28

Greet Koning:

He Jack,
    Je Oeganda tijd zit er bijna op hoorden wij van je moeder.
    Het zal best spannend zijn om je werk achter te laten en los te laten. We wensen je een goeie afronding toe en een voorspoedige reis naar huis,
    Tot ziens, groetjes Toon en Greet